DAVRANIŞÇI YAKLAŞIMA GÖRE METNİN DÜZENLENMESİ
Davranışçı yaklaşıma göre öncelikle öğrenciye öğretilecek bilgiler , her biri kolaylıkla kavranacak küçük birimlere bölünür. Bu küçük bilgi birimleri basitten karmaşığa doğru ve önkoşul ilişkilerine göre aşamalı olarak izlenir. Her bir bilgi biriminden sonra öğrencinin kazandırılmak istenen davranışı göstermesi istenir.Öğrencinin davranışta bulunması bir alıştırma ya da soru ile sağlanır. Böylece öğrenci öğrenme işine etkin olarak katılır. Öğrenmenin sağlanması için öğrencilerin doğru davranışlarının pekiştirilmesi gerekir.Öğrenci yaptığı davranışın doğruluğu hakkında bilgi almalıdır. Öğrencinin cevabı doğruysa, bu hem bir dönüt hem de pekiştireçtir. Son olarakta öğrenmede bireysel farklılıkları göz önüne alarak öğrenciye kendi hızı ile ilerleme olanağı tanınmalıdır.
Yukarıda ki aşamalara bakarak metnimizi düzenleyecek olursak; ilk olarak basitten başlarsak öncelikle maddenin tanımıyla bir giriş yaparak, ortak özellikleri ve ayırt edici özellikleri, hal değiştirme durumları, genel olarak maddelerin sınıflandırılması hakkında bilgi veririz. Öğrencinin anlatılanları anlayıp anlamadığını ölçmek için konu aralarında küçük alıştırmalar, sorular sorulur. Sorulan soruların öğrencinin cevaplayabileceği seviyede olmasına dikkat edilmelidir ve öğrenciye yeterince ipucu verilmelidir. Böylece sınıfta etkin bir öğrenci katılımı sağlanmış olunur. Öğrencilere cevapladıkları doğru cevaplar karşısında pekiştireçler verilir. Öğretmenin doğru verilen bir cevaba karşılık öğrenciye aferin diyerek öğrenciyi takdir etmesi, o öğrenciyi diğerlerine alkışlattırması yada ortada her doğru cevaba karşı verilecek bir ödülün olması derse ilgi göstermeyen diğer öğrencilerinde dikkatini derse çekmek için güzel bir pekiştireç yöntemidir. Öğrenciye verilen her bir pekiştireçle öğrencinin verdiği cevabın doğruluğunu göstermiş oluruz. Öğretmen dersin sonunda konuyu tekrar kısa bir özetle toparlar. Bu şekilde uygulanan bir yöntemde pekiştireçlerin kullanımına çok dikkat edilmeli ve doğru davranışlar pekiştirilmelidir.
BİLİŞSEL YAKLAŞIMA GÖRE METNİN DÜZENLENMESİ
Öğretmenin görevi çocuğa yanlızca bilgi aktarmak değil, ona dünyayı keşvetmesinde rehberlik etmektir. Bilişsel yaklaşımın öğrenmeye etkisinde öğretmenin rolüne baktığımızda ; öğretmen, öğretme sürecine başlamadan önce öğrencilerin temel gereksinmelerini karşılamalıdır, öğrencilerin yaptığı çalışmalar başarılar pekiştirilmelidir, öğrenme ortamında öğrencilerin meraklarını uyandıracak , onları araştırmaya yöneltecek etkinliklere yer verilmelidir, eğitim ortamı düzenlenirken, öğrencilerin ilgileri, beklentileri, ulaşılmak istenen uzak ve yakın hedefler göz önünde bulundurulmalıdır.
Yukarıda ki bilişsel yaklaşımın aşamalrına bakarak metni değerlendirecek olursak; öncelikle derste ulaşmak istediğimiz hedefleri belirlemeliyiz. Belirlenen hedefler doğrultusunda anlatılacak dersin konusu hakkında küçük bilgilerle tanımlamalarla öğrencilerde konuyla ilgili bir merak hissi uyandırılabilir bu da öğrencinin dikkatini derse vermesini sağlayacaktır. Maddenin tanımıyla konuya giriş yapıldığında öğrencilerden de çeşitli madde tanımları ve örnekler alınabilir. Aynı şekilde öğrenciye bir takım sorular sorularak doğru cevapları karşısında yapılan davranışı onaylamak açısından pekiştireçler vererek öğrencinin aktifliğini arttırabiliriz. Maddenin katı, sıvı, gaz hallerinden örneklemelerle bahsedilebilir. Maddenin hal değiştirmesinin daha iyi anlaşılması hem de öğrencilerin grup çalışması yaparak dersin daha eğlenceli bir hale getirilmesi için küçük bir deney ortamı hazırlanılabilir. Yapılan deneyle öğrencinin tanımı yapılan soyut bilgileri ssomut bir şekilde algılamasıda kolaylaşacaktır. Bir bakıma algılamayı kolaylaştırması açısından da faydalı olacaktır. Örneğin suyun katı ,sıvı ve gaz hallerinin görülmesi açısından küçük bir deneyle öğrencinin dikkatini canlı tutmayı, dersi eğlenceli hale getirmeyi, bilgilerin daha somut bir halde akılda kalmasını, konuyla ilgili verilen örneklerin doğru ve kolay biçimde algılanmasını ve öğrencilerin belirlenen hedefleri kazanmalarını sağlayabiliriz.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA GÖRE METNİN DÜZENLENMESİ
Yapılandırmacılık, öğrenenin yeni karşılaşılan bilgileri önceki bilgileriyle ilişkilendirerek öğrenmesi, daha önceki bildiği konulara bağlı olarak öğrenenin yeni öğrenmeler oluşturması, öğretmen rehberliğinde karşılaştığı yeni bir bilgiyi anlamlandırması, yorumlaması ve yeniden inşa etme süreci olarak tanımlanabilir. Bu nedenle öğretmen oluşturulmuş ders planına sıkı sıkıya bağlı değildir.Öğrenci katılımı sağlar, öğrencilerin gruplaşarak aralarında işbirliği ve tartışmalarla fikirlerini karşılaştırmalarını teşvik eder. Öğretmen derslere yardımcı olması açısından materyaller ve birincil kaynaklara yer vererek dersi zenginleştirir.
Yukarıda ki yapılandırmacı yaklaşıma göre metni değerlendirecek olursak; maddenin tanımını doğrudan yapmak yerine öğrenciden bir tanım isteyebiliriz. Etrafında gördüğü maddeleri kendi içinde katı,sıvı yada gaz şeklinde sınıflandırmasını isteyip sınıftaki diğre öğrencilerinde tanımlarıyla örnekleriyle karşılaştırılmasını sağlayabiliriz. Böylece öğrencilerin kendi içinde bir bilgi alış verişinde bulunmalarını, sınıf içinde çalışma ortamı yapılmasını sağlayabiliriz. Dersin gidişatına uygun olarak aralarda sınıfa konuyla ilgili sorular sorup öğrencilerin düşünmeleri için süre vererek derse katılımı sağlayabiliriz. Dersin işleyişi sırasında öğrencileri bir fen labaratuvarına götürerek orada maddelere çeşitli örneklemelerle bilgilerin daha kalıcı olmasını sağlamış oluruz. Yada sınıf ortamına getirilmiş küçük materyallerle dersi destekleyici bilgiler verebiliriz. Bunları uygularken aynı zamanda öğrencilerin gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarına da dikkat etmeliyiz.
Davranışçı yaklaşıma göre öncelikle öğrenciye öğretilecek bilgiler , her biri kolaylıkla kavranacak küçük birimlere bölünür. Bu küçük bilgi birimleri basitten karmaşığa doğru ve önkoşul ilişkilerine göre aşamalı olarak izlenir. Her bir bilgi biriminden sonra öğrencinin kazandırılmak istenen davranışı göstermesi istenir.Öğrencinin davranışta bulunması bir alıştırma ya da soru ile sağlanır. Böylece öğrenci öğrenme işine etkin olarak katılır. Öğrenmenin sağlanması için öğrencilerin doğru davranışlarının pekiştirilmesi gerekir.Öğrenci yaptığı davranışın doğruluğu hakkında bilgi almalıdır. Öğrencinin cevabı doğruysa, bu hem bir dönüt hem de pekiştireçtir. Son olarakta öğrenmede bireysel farklılıkları göz önüne alarak öğrenciye kendi hızı ile ilerleme olanağı tanınmalıdır.
Yukarıda ki aşamalara bakarak metnimizi düzenleyecek olursak; ilk olarak basitten başlarsak öncelikle maddenin tanımıyla bir giriş yaparak, ortak özellikleri ve ayırt edici özellikleri, hal değiştirme durumları, genel olarak maddelerin sınıflandırılması hakkında bilgi veririz. Öğrencinin anlatılanları anlayıp anlamadığını ölçmek için konu aralarında küçük alıştırmalar, sorular sorulur. Sorulan soruların öğrencinin cevaplayabileceği seviyede olmasına dikkat edilmelidir ve öğrenciye yeterince ipucu verilmelidir. Böylece sınıfta etkin bir öğrenci katılımı sağlanmış olunur. Öğrencilere cevapladıkları doğru cevaplar karşısında pekiştireçler verilir. Öğretmenin doğru verilen bir cevaba karşılık öğrenciye aferin diyerek öğrenciyi takdir etmesi, o öğrenciyi diğerlerine alkışlattırması yada ortada her doğru cevaba karşı verilecek bir ödülün olması derse ilgi göstermeyen diğer öğrencilerinde dikkatini derse çekmek için güzel bir pekiştireç yöntemidir. Öğrenciye verilen her bir pekiştireçle öğrencinin verdiği cevabın doğruluğunu göstermiş oluruz. Öğretmen dersin sonunda konuyu tekrar kısa bir özetle toparlar. Bu şekilde uygulanan bir yöntemde pekiştireçlerin kullanımına çok dikkat edilmeli ve doğru davranışlar pekiştirilmelidir.
BİLİŞSEL YAKLAŞIMA GÖRE METNİN DÜZENLENMESİ
Öğretmenin görevi çocuğa yanlızca bilgi aktarmak değil, ona dünyayı keşvetmesinde rehberlik etmektir. Bilişsel yaklaşımın öğrenmeye etkisinde öğretmenin rolüne baktığımızda ; öğretmen, öğretme sürecine başlamadan önce öğrencilerin temel gereksinmelerini karşılamalıdır, öğrencilerin yaptığı çalışmalar başarılar pekiştirilmelidir, öğrenme ortamında öğrencilerin meraklarını uyandıracak , onları araştırmaya yöneltecek etkinliklere yer verilmelidir, eğitim ortamı düzenlenirken, öğrencilerin ilgileri, beklentileri, ulaşılmak istenen uzak ve yakın hedefler göz önünde bulundurulmalıdır.
Yukarıda ki bilişsel yaklaşımın aşamalrına bakarak metni değerlendirecek olursak; öncelikle derste ulaşmak istediğimiz hedefleri belirlemeliyiz. Belirlenen hedefler doğrultusunda anlatılacak dersin konusu hakkında küçük bilgilerle tanımlamalarla öğrencilerde konuyla ilgili bir merak hissi uyandırılabilir bu da öğrencinin dikkatini derse vermesini sağlayacaktır. Maddenin tanımıyla konuya giriş yapıldığında öğrencilerden de çeşitli madde tanımları ve örnekler alınabilir. Aynı şekilde öğrenciye bir takım sorular sorularak doğru cevapları karşısında yapılan davranışı onaylamak açısından pekiştireçler vererek öğrencinin aktifliğini arttırabiliriz. Maddenin katı, sıvı, gaz hallerinden örneklemelerle bahsedilebilir. Maddenin hal değiştirmesinin daha iyi anlaşılması hem de öğrencilerin grup çalışması yaparak dersin daha eğlenceli bir hale getirilmesi için küçük bir deney ortamı hazırlanılabilir. Yapılan deneyle öğrencinin tanımı yapılan soyut bilgileri ssomut bir şekilde algılamasıda kolaylaşacaktır. Bir bakıma algılamayı kolaylaştırması açısından da faydalı olacaktır. Örneğin suyun katı ,sıvı ve gaz hallerinin görülmesi açısından küçük bir deneyle öğrencinin dikkatini canlı tutmayı, dersi eğlenceli hale getirmeyi, bilgilerin daha somut bir halde akılda kalmasını, konuyla ilgili verilen örneklerin doğru ve kolay biçimde algılanmasını ve öğrencilerin belirlenen hedefleri kazanmalarını sağlayabiliriz.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA GÖRE METNİN DÜZENLENMESİ
Yapılandırmacılık, öğrenenin yeni karşılaşılan bilgileri önceki bilgileriyle ilişkilendirerek öğrenmesi, daha önceki bildiği konulara bağlı olarak öğrenenin yeni öğrenmeler oluşturması, öğretmen rehberliğinde karşılaştığı yeni bir bilgiyi anlamlandırması, yorumlaması ve yeniden inşa etme süreci olarak tanımlanabilir. Bu nedenle öğretmen oluşturulmuş ders planına sıkı sıkıya bağlı değildir.Öğrenci katılımı sağlar, öğrencilerin gruplaşarak aralarında işbirliği ve tartışmalarla fikirlerini karşılaştırmalarını teşvik eder. Öğretmen derslere yardımcı olması açısından materyaller ve birincil kaynaklara yer vererek dersi zenginleştirir.
Yukarıda ki yapılandırmacı yaklaşıma göre metni değerlendirecek olursak; maddenin tanımını doğrudan yapmak yerine öğrenciden bir tanım isteyebiliriz. Etrafında gördüğü maddeleri kendi içinde katı,sıvı yada gaz şeklinde sınıflandırmasını isteyip sınıftaki diğre öğrencilerinde tanımlarıyla örnekleriyle karşılaştırılmasını sağlayabiliriz. Böylece öğrencilerin kendi içinde bir bilgi alış verişinde bulunmalarını, sınıf içinde çalışma ortamı yapılmasını sağlayabiliriz. Dersin gidişatına uygun olarak aralarda sınıfa konuyla ilgili sorular sorup öğrencilerin düşünmeleri için süre vererek derse katılımı sağlayabiliriz. Dersin işleyişi sırasında öğrencileri bir fen labaratuvarına götürerek orada maddelere çeşitli örneklemelerle bilgilerin daha kalıcı olmasını sağlamış oluruz. Yada sınıf ortamına getirilmiş küçük materyallerle dersi destekleyici bilgiler verebiliriz. Bunları uygularken aynı zamanda öğrencilerin gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarına da dikkat etmeliyiz.
0 yorum:
Yorum Gönder