Öğretim Tasarımı nedir?
Tasarım, eğitim içinde öğrenme-öğretme ortamlarının planlanması, organize edilmesi ve uygulanması faaliyetlerinde etkili olarak kullanılmaktadır.Bu faaliyetlerin adı eğitim içinde "öğretim tasarımı" (instructional design) olarak bilinmektedir.
Bir Süreç olarak öğretim tasarımı: Öğretimin kalitesini garanti altına almak adına öğrenme ve öğretim kuramlarının işe koşulduğu sistematik bir gelişimdir.Öğrenme ihtiyaç ve hedeflerinin analiz edilmesi ve bunların karşılanması adına bir sistem geliştirilmesi sürecinin tamamıdır.Ayrıca, öğretim tasarımı öğretim etkinlik ve materyallerinin geliştirilmesi, denenmesi ve değerlendirilmesini de içerir.
Bir bilim dalı olarak öğretim tasarımı: Öğretim tasarımı öğretim stratejileri hakkında geliştirilmiş kuram ve yapılmış araştırmalarla ilgilenen bilim dalıdır. Ayrıca, öğretim tasarımı bu stratejilerin geliştirilmesi ve uygulanması ile de ilgilenir.
Öğretim tasarımı kuramının bileşenleri?
Bir öğretim tasarım kuramı, insanların öğrenmeleri ve gelişimlerine nasıl daha iyi yardımcı olunabileceği konusunda açık kılavuzluk sağlar.
Öğretim-Tasarım Kuramı:
1. Açık ve anlaşılır bilgi: Hedeflerin, gereksinim duyulan bilgilerin ve performans beklentisinin tanımları ve örnekleri.
2. Yeterli alıştırma: Öğrencilere öğrendikleri aktif ve yansıtıcı biçimde birleştirme fırsatı verilmesi.
3. Bilgilendirici geribildirim: Öğrencilere performansları hakkında açık öneriler vererek, daha etkili ilerlemelerine yardımcı olmak.
4. Güçlü içsel ve dışsal motivasyon: Etkinlikler dıştan ödüllendirilmeli ya da bireyle ilgili başarılara neden olacağı için içsel olarak motive etmelidir.
Öğretim tasarımında yer alan öğeler?
• Program kimin için geliştirilecek? (öğrenenin özellikleri)
• Öğrenenlere ne öğretmek istiyoruz? (hedefler)
• Konu ya da beceriler en iyi nasıl öğretilir? (öğrenme/öğretme yöntem ve etkinlikleri)
• Uygulama süreçleri ve kararları
• Ne öğrendiler/ne kadar öğrendiler? (değerlendirme süreci)
• Öğretim tasarımının çerçevesini oluşturan bu beş öğe öğrenenin özellikleri, hedefler, yöntemler ve değerlendirmedir .
Öğretim tasarımı sürecinin altında yatan sayıltılar?
Sayıltı 1: Öğretim tasarım süreci hem sistematik bir yaklaşımı hem de plan üzerindeki ayrıntılarla uğraşmayı gerektirir.
Sayıltı 2: Öğretim tasarım süreci belli bir ders geliştirme düzeyinde başlar.
Sayıltı 3: Öğretim tasarımı öğretim tasarımcıları ve planlamacılar tarafından geliştirilir.
Sayıltı 4: Planlama yapılırken, tüm öğrenenler için doyum sağlayıcı ortamların ve başarının sağlanması gerekir.
Sayıltı 5: Öğretim Tasarımı kapsamdan çok bireye odaklaşır.
Sayıltı 6: Öğretim Tasarımında en iyi olan tek yol yoktur.
İhtiyaç nedir?
İhtiyaç, savunmaya değer bir amacın gerçekleştirilmesi için gerek ve yararlı olan husus ya da güçlü istek anlamına gelir, ihtiyacın analiz edilmesinde farklı yaklaşımlardan söz edilmektedir.
İhtiyaç türleri
İhtiyaç değerlendirmesi, planlanması ve düzenlenmesinde 6 ihtiyaç türü (Burton & Meril, 1991) kullanılır. Bunlar, tasarımcılara toplanacak bilgi türünü belirleme ve ihtiyaçları sınıflamada bir araç olarak yardımcı olur.
Normatif İhtiyaçlar (Normative Needs)
Karşılaştırmalı İhtiyaçlar (Comparative Needs)
Hissedilen İhtiyaçlar (Felt Needs)
İfade Edilen İhtiyaçlar (Expressed Needs)
Önceden Tahmin Edilen ya da Geleceğe İlişkin ihtiyaçlar (Anticipated or Future Needs)
Acil İhtiyaçlar (Critical Incident Needs)
İhtiyacın belirlenmesi ve analizi
İhtiyaç, beklenen ile var olan koşullar arasındaki fark olarak tanımlanabilir. Öğretim tasarımcıları, mevcut performansın beklenen performansa ulaşmadığı durumlarla ilgilenir.
Ögretim tasarımı döngüsünde yer alan Aşama 1: ihtiyaç analizi: Bu asamada, neden internet üzerinden ögretim yapmaya gereksinim duyuldugu belirlenmelidir. Örnegin, devam eden bir ders, hedef kitlenin ihtiyaçlarını karsılamıyor olabilir. Bu durumda, kimlerin ögretim alacagı (hedef kitlenin belirlenmesi), ögretim sürecinde nelerin ögretilecegi, ögretimin ne zaman ve nerede gerçeklesecegi ve tüm bunların maliyetinin ne olacagı gibi temel sorulara cevap aranmalıdır. Hedef kitlenin; bulundugu cografi konum, ön bilgi düzeyi, kültürel farklılıkları, motivasyon düzeyleri ve bireysel farklılıkları göz önünde bulundurulmalıdır. Bu asama sonucunda elde edilecek veriler, ögretim tasarımının sonraki asamalarına temel olusturacaktır (5).
Asama 2: Ihtiyaçların tanımlanması: Ihtiyaç analizi yapıldıktan sonra elde edilen veriler ısıgında ihtiyaçlar degerlendirilerek, ögrencilerin kazanması gereken bilgi ve beceriler tanımlanmalıdır. Bu asamada hedefler, görevler, ögrenme durumları ve degerlendirme ölçütleri belirlenmelidir.
Hedeflerin analizi
Bazen ihtiyaç analizi yapılması olası ve pratik olmayabilir. Alternatif bir yaklaşım, bir problemin tanımlanmasında hedef analizinin yapılmasıdır.Mager (1984) hedef analizini “tanımlanamayanı tanımlamak” olarak tarif etmiştir.Hedef analiz, ayrıca ihtiyaç analizinden elde edilen verilerin öncelik sırasına konmasında kullanılabilir. Klein ve arkadaşları (1971) ve Mager (1984) hedef analizi için benzer basamaklar önermiştir. Aşağıda verilen basamaklar, bu yazarların önerdiği basamakların bir sentezidir.
1.Bir Amaç Belirle
2.Hedefleri Oluştur
3.Hedefleri Gözden Geçir
4.Hedefleri Sıralayın
5.Hedefleri Tekrar Gözden Geçirin
6.Nihai Sıralama Yapın
0 yorum:
Yorum Gönder